Wat is het verschil tussen een letterlogo en een beeldmerk logo?
Een succesvol merk wordt in één oogopslag herkent. Dit komt door de huisstijl. Het logo, de kleuren en lettertypes die worden gebruikt maakt dat de consument deze combinatie herkent en linkt aan het bedrijf. Een goed grafisch ontwerp voor je logo en huisstijl zijn belangrijk. Maar waar moet je opletten bij het ontwerp van een logo? De kleurkeuze van een logo moet passen bij het imago dat een bedrijf wil uitstralen. Wist je dat kleuren verschillende waarden symboliseren? Wil je een letterlogo of een logo met beeldmerk? Het is vaak een van de eerste vragen die je krijgt bij het ontwerpen van een logo. Wat is het verschil nu eigenlijk? In dit blog vertellen we hier alles over.
Letterlogo versus beeldmerk
Bij het ontwerpen van een logo is er keuze tussen een beeldmerk of een woordmerk. Een combinatie ven beide is ook mogelijk. De algemene term logo verwijst naar alle logo’s die een merk vertegenwoordigen. Een beeldmerk in een logo is een abstracte weergave. Deze abstracte weergave bestaat uit een icoon, vorm of symbool welke staat voor het bedrijf. Een woordmerk, ook wel letterlogo, bestaat alleen uit letters. Een woordmerk logo is gecentreerd rond een bedrijfsnaam of initialen.
Voorbeelden
Voorbeelden van letterlogo’s zijn onder meer Visa, Coca Cola en Google. De naam kan worden ontworpen in een sierlijk of modern lettertype, maar in de kern is het nog steeds gewoon tekst. Voorbeelden van merken met een beeldlogo zijn het Apple-logo, de Twitter-vogel of het doelwit van Target. Er zijn ook veel logo’s die bestaan uit een combinatie van beide, zowel tekst als een afbeelding. Sommige logo’s hebben bijvoorbeeld een tekst die een afbeelding vormt. Oftwewel, er zijn drie keuzes in het kiezen en ontwerpen van een logo. Een letterlogo, een beeldmerk of een combinatie van deze twee.
Meer dan één logo gebruiken
De laatste tijd gebruiken veel bedrijven meer dan één logo. Deze trend, die bekend staat als variabel of responsief logo-ontwerp, raadt aan om verschillende logo-variaties te gebruiken. Hetzelfde bedrijf kan bijvoorbeeld een logo gebruiken voor het layout van hun e-mail, een logo voor de hoek van hun mobiele website en een combinatie voor een gigantische straatreclame. Door het gebruik van meerdere logo’s kun je als bedrijf de meest passende optie kiezen wanneer je een logo in zet.
Letterlogo’s
Letterlogo’s omvatten alle logo’s die tekst of letters bevatten, of het nu gaat om de naam van het bedrijf, initialen (monogrammen) of soms de handtekening van een persoon. Een logo heeft de neiging om naamsbekendheid te bevorderen en wordt geassocieerd met meer traditionele en formele benaderingen van branding. Het succes van een logo hangt af van hoe goed de typografische stijl overeenkomt met de identiteit van het merk. Zwarte, vetgedrukte letters suggereren een sterk en stabiel merk, maar kleurrijke, losse cursieve letters suggereren een leuker en informeler bedrijf. Maak niet de fout door te denken dat logo’s ‘gemakkelijker’ zijn dan de andere opties. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze moeilijker te ontwerpen zijn dan logomarks: beide vereisen ontwerpkeuzes zoals compositie, maatvoering en kleur, maar logotypes hebben bovendien te maken met typografische keuzes.
De keuze voor een letterlogo heeft een aantal voordelen:
- Komt traditioneel en klassiek over (wanneer je hier voor kiest moet dit passen bij je bedrijf)
- Ideaal voor naamsbekendheid
- Biedt gelegenheid voor woordspelingen
- Kan informatie over het bedrijf verstrekken
- Geen risico op merkverwarring
Hoe ontwerp je het perfecte beeldmerk?
Het bedenken van een beeldlogo is niet gemakkelijk. Bekijk populaire pictogrammen en symbolen om te zien of ze jou of je merk ‘spreken’. Je perfecte beeldlogo bestaat misschien al als een Egyptische hiëroglief. Overweeg creatieve combinaties van afbeeldingen. Het Bluetooth-logo combineert bijvoorbeeld de initialen van Harold Bluetooth in Viking-runen. Stem een artistieke stijl af op je merkidentiteit. Een krassend, met de hand getekend logo roept andere emoties op dan een glanzend, digitaal logo.
Combineer een letterlogo en beeldmerk tot een combinatiemerk
Als het om logo’s gaat, heb je zoveel opties om uit te kiezen. Het is cruciaal dat je een logo kiest dat je bedrijfsnaam perfect weergeeft of juist wie jij bent als merk. Weet je nog steeds niet wat voor logo het beste bij jou past? Onthoud: je logo is je belangrijkste merkmiddel, dus doe er alles aan om het goed te krijgen. Denk goed na over welke kleur(en) je wilt gebruiken, veel merken zijn te herkennen aan de kleur en/of kleurencombinatie van het logo. Kleuren zijn heel bepalend voor jouw ervaring en associatie bij een merk. Bij het zien van een logo creeer je al binnen een paar miliseconden associaties en zoek je naar herkeningspunten. Wat wil je uitstralen en wat is je doelgroep? Een logo voor een zakelijke doelgroep ziet er bijvoorbeeld heel anders uit dan een logo voor tieners.
Hulp nodig? Sophieso helpt graag!
Wij zijn gespecialiseerd in het onterpen van logo’s. Neem gerust contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden!